Je weerstand verhogen met 5 eenvoudige tips

Een lange lijst van kwalen, denk aan: vermoeidheid, griep, verkoudheid, gescheurde mondhoeken en het oplopen van een virusinfectie, hebben vaak één gemeenschappelijke oorzaak: een verlaagde weerstand. Dus wat te doen? Juist, verhogen die weerstand! Makkelijker gezegd dan gedaan? Niet met deze 5 eenvoudige tips.  

1. Voldoende slaap

Te kort slapen is niet alleen slecht voor het humeur, het heeft ook een negatief effect op je weerstand. Mensen die (chronisch) te weinig slapen, zijn veel vatbaarder voor bijvoorbeeld virussen, bacteriën of andere ongewenste indringers. Ondanks dat ik zelf de dag het liefst zo vroeg mogelijk begin, probeer ik wel iedere nacht 7+ uur slaap te pakken. Een tip als je druk in je hoofd bent voor het slapen gaan, probeer eens een kwartiertje te mediteren – doet wonderen. En voor de smartphone-junkies onder ons, neem je telefoon niet mee naar bed. En als je dat toch echt niet kan laten, zet ‘m dan in ieder geval op nachtmodus!

2. Bewegen voor een betere afweer

Bewegen is gezond, daar zijn we het wel over eens. Maar verhoogt het ook je weerstand? Jazeker, regelmatig bewegen maakt je immuunsysteem sterker. Met bewegen bedoelen we ook een stukje wandelen of op de fiets naar je werk. Je hoeft dus echt niet iedere dag een halve marathon te rennen. Sterker nog: pas op met té hard trainen. Dit kan namelijk juist zorgen voor een lage weerstand. Wil je wel veel sporten, geen probleem, maar bouw het geleidelijk op en raak niet overtraind. 

3. Je weerstand verhogen door gezond te eten

Ook gezond eten zorgt voor het verhogen van je weerstand. Probeer zo gevarieerd mogelijk te eten: groeten, fruit, noten, voldoende vezels en de nodige eiwitten. Dit laatste zeker als je veel aan het sporten bent. Op deze manier krijg je in je voeding alle vitamines binnen die je nodig hebt. Zelf ben ik niet zo’n voorstander van supplementen als je alles via je voeding binnen kan krijgen. Wat je eventueel kan doen is in de donkere wintermaanden wat vitamine D bij slikken om te compenseren voor het gebrek aan zonlicht.

4. Voldoende water drinken

We drinken veel te weinig water. De cijfers liegen er niet om: slechts 15% van de Nederlanders drinkt voldoende water. En met voldoende water bedoelen we zo’n anderhalf tot twee liter water op een dag. Maar waar is dat eigenlijk goed voor, al die liters water drinken? Allereerst voor het aanvullen van de juiste voedingsstoffen, maar daarnaast ook voor het afvoeren van afvalstoffen. En als je afvalstoffen niet afgevoerd worden, ligt een slechte weerstand op de loer. Zelf probeer ik ’s ochtends al veel water te drinken, zeker als ik die ochtend ook gesport heb. Om de rest van de dag voldoende te drinken kan het helpen om een waterfles te gebruiken. Als je bijvoorbeeld je literfles twee keer per dag bijvult en opdrinkt, weet je dat je goed zit.  

5. Koud douchen voor een betere weerstand

Ik heb de leukste tip voor het laatst bewaard: koud douchen. Veel mensen haken al af bij het idee om onder een koude douche te stappen, maar dat het goed is voor het verhogen van je weerstand is een feit! Uit een onderzoek, waarin de relatie tussen koud douchen en het aantal ziekmeldingen onder werknemers met elkaar vergeleken werd, blijkt dat ‘kouddouchers’ zich bijna 30% minder ziekmelden dan ‘warmdouchers’. Hoe dat kan? In het kort: er worden door de kou bepaalde hormonen aangemaakt die je lichaam op scherp zetten en je bewezen gezonder maken. Zelf douch ik al jaren koud en voor mij wegen de voordelen veel zwaarder dan de nadelen.

Heb je nog vragen? Laat ze hieronder achter, ik vind het leuk om je te helpen.
Wil je naast je gezondheid ook werken aan je business? Daar kan ik je goed mee helpen. Als business & performance coach help ik ondernemers met het groeien van hun business en hun mindset. Een keer vrijblijvend kennismaken?

DELEN:

GESCHREVEN DOOR:

John Sportel


Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *