Waaraan voldoet een goede website eigenlijk? De eisen op een rijtje

Je hebt net je eigen onderneming gestart en bent bezig met het opzetten van een website of je bent al langer ondernemer en je website is toe aan een flinke update. Om ervoor te zorgen dat je website een ijzersterk online visitekaartje is en je klanten je gemakkelijk weten te vinden, moet je website aan een aantal eisen voldoen. Daarom bespreken we in deze blog waar een goede website aan moet voldoen, zodat jij het meeste uit je onderneming kan halen!

Een functionele website

De eerste eis is dat je website functioneel moet zijn: de ‘usability’ moet in orde zijn. Dat houdt in dat je website gemakkelijk te gebruiken is. Klanten zijn anno 2021 immers gewend dat ze (online) snel kunnen vinden wat ze nodig hebben.

Laadtijd

Het begint ermee dat je website snel moet laden; als een bestelling afronden of informatie opvragen te lang duurt, haken klanten af.

Responsive

Daarnaast moet je website ‘responsive’ zijn: dat houdt in dat de weergave van website zich automatisch aanpast aan verschillende apparaten en verschillende schermformaten, denk aan smartphones en tablets.   

Indeling en informatie

Vervolgens moet je zorgen dat je website volledig is: staat alles erop wat je wilt vertellen en misschien nog belangrijker: wat de klant zou willen weten? Zorg voor een logische menustructuur van de website waarin de gebruiker gemakkelijk kan navigeren. Werk bijvoorbeeld met verschillende hoofdonderwerpen in het menu zoals: diensten, over ons en contact en deel deze waar nodig op in subcategorieën.   

Call to actions

Vergeet als laatste niet de verschillende ‘call to actions’: knoppen waar klanten op kunnen klikken zodat ze een actie uitvoeren die jij graag wilt, zoals contact opnemen of een product kopen. Denk ook aan een belbutton en een WhatsApp chatfunctie – klanten houden van interactie.

De website is goed leesbaar: voor zowel de gebruiker als Google

De tweede eis is dat je website goed leesbaar is. Een tekstschrijver inhuren is dus onvermijdelijk als je een goede website wilt. Tekstschrijvers zijn opgeleid om wervend te schrijven, passend bij de producten en diensten die je aanbiedt. Zo wordt de inhoud en het taalgebruik van je website volledig aangepast aan de doelgroep. Daarnaast creëren tekstschrijvers een duidelijke structuur en indeling van de informatie op je website zodat alles netjes staat en de gebruiker snel de juiste informatie kan vinden.

Kies daarnaast altijd voor een tekstschrijver die verstand heeft van en ervaring met het schrijven van SEO-teksten. Want goede teksten is één, maar goed vindbare teksten in Google is weer een ander verhaal. Door voor de juiste indeling van de teksten te kiezen en de juiste zoekwoorden toe te voegen, kun je veel verkeer via Google binnenhalen. Een goede (SEO)-tekstschrijver helpt je daarbij. Want je kunt nog zo’n prachtige website hebben, maar als je geen traffic krijgt, sla je de plank mis.

Looks: het oog wil ook wat

Naast dat een website functioneel is, goed leesbaar en scoort in Google, is het design van de website ook van belang – het oog wil ook wat. Dus: wat voor kleuren ga je gebruiken? Wat voor foto’s/illustraties? Wat zijn de unique selling points van jouw bedrijf en hoe vertaal je dat naar een design? Een webdesigner inhuren is dan ook geen overbodige luxe. Een webdesigner kan een huisstijl creëren die bij je bedrijf past en deze verwerken in de website. Jouw klant moet bij het openen van je website gelijk al een goed beeld krijgen van wie je bent en waar je voor staat: je website is immers een weerspiegeling van je bedrijf.

Heb je nog vragen? Laat ze hieronder achter, ik vind het leuk om je te helpen. Wil je naast het optuigen van je website ook werken aan de groei van je business? Daar kan ik je goed mee helpen. Als business & performance coach help ik ondernemers met het groeien van hun business en hun mindset. Een keer vrijblijvend kennismaken?

DELEN:

GESCHREVEN DOOR:

John Sportel


Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *