Een strakke buik: waarom bijna niemand het lukt

Een strakke, platte buik: we willen het allemaal wel. Elke zomer strijden we er weer voor, maar hoe komt het dat zo weinig mensen daadwerkelijk die felbegeerde 6-pack krijgen? Ondanks dat ik van mening ben dat je vooral je hele lichaam moet trainen om gezond te blijven en niet alleen moet sporten voor de ‘looks’, kan een strakke buik wel een heel mooi doel zijn om naartoe te werken! En uiteindelijk ook wel een beetje trots op te zijn. 

Dat gezegd hebbende, leg ik je hieronder in 5 stappen uit wat het geheim is voor een strakke buik en vertel ik je over de valkuilen die je (zeer waarschijnlijk) tegen gaat komen. Zodat jij je uiteindelijk met een strakke buik, sterk en goed in je lijf voelt – want dat laatste is waar het uiteindelijk om draait.

Stap 1: Kweek discipline maar wees ook realistisch

Om je buik strak te krijgen, heb je discipline nodig. Ik hamer er vaker op in mijn andere blogs, maar discipline is echt essentieel om elk sportief doel te bereiken: voor een strakke buik geldt dat niet anders. Ik heb zelf van ver moeten komen, dus ik weet er alles van. Begin met kleine stapjes, zolang je maar consistent en gestructureerd te werk gaat komt het echt goed. Met dagelijks een klein beetje extra moeite kom je al een heel eind! Maar aan de andere kant wil ik je ook aanraden om realistisch te zijn. Een strakke buik kweken gaat je niet lukken in een week, daar is echt meer tijd voor nodig. Stel jezelf dus realistische en concrete doelen (bv: 3x per week naar de sportschool) en hou jezelf verantwoordelijk voor die doelen.  

Stap 2: Buikspieroefeningen (krachttraining)

Buikspieroefeningen zijn je eerste daadwerkelijke stap op weg naar een strakke buik. Buikspieroefening scharen we onder krachttraining: je belast je spieren. Begin bijvoorbeeld door elke dag 10 minuten eerder op te staan om de buikspieroefeningen te doen: dat is een haalbaar doel. Maar maak niet de fout om alleen maar crunches en sit-ups te doen: voor een strakke buik moet je je hele core (ook rug en bekken) trainen! Doe dus vooral ook oefeningen zoals ‘de plank’. Daarnaast is het gebruik van apparaten zoals de roeimachine ook aan te raden. Zelf train ik bijna dagelijks om mijn hele lichaam fit te houden en ook al is het hebben van een strakke buik niet mijn hoofddoel, het is voor mij wel een teken dat ik goed bezig ben – of juist wat harder moet trainen.  

Stap 3: Geen strakke buik zonder cardio-training

Veel mensen maken op weg naar de strakke buik de fout om alleen maar als een gek buikspieroefeningen te gaan doen. Daar red je het helaas niet mee: voor een strakke buik moet je niet alleen krachttraining doen, maar ook cardio. Je zal dus helaas ook ‘gewoon’ moeten afvallen (calorieën verbranden) om een strakke buik te krijgen. Cardio-training is daar de perfecte manier voor, omdat het je metabolisme (stofwisseling) aanwakkert, waardoor je zal afvallen en buikvet verliezen. Bij cardio-training kun je denken aan wandelen, hardlopen of touwtjespringen. Probeer bijvoorbeeld elke dag eens 20 minuten of langer te wandelen of hard te lopen. En dan het állerliefst nog voor het ontbijt: dat is de snelste manier om je buikvet kwijt te raken en je metabolisme hoog te houden. Benieuwd naar mijn ochtendroutine? Bekijk dan ook eens mijn blog op Manify met de 5 beste manieren om meer uit je ochtend te halen.

Stap 4: Voeding

Uit de vorige stap is al duidelijk geworden dat je onder een laagje vet geen 6-pack zal zien. Dat laagje vet moet er dus af, en dat gaat helaas niet alleen door je in het zweet te werken met buikspieroefeningen en cardio. Je zal ook dagelijks gezonde voedingskeuzes moeten maken: laat die McDonald’s staan en kies in plaats daarvan eens wat vaker voor proteïne (magere eiwitten), peulvruchten en (zetmeelvrije) groenten. Skip snelle koolhydraten als brood, pasta en aardappels. Begin weer klein, namelijk met een goed ontbijt of lunch. Zelf lunch ik graag met spinazie, linzen en eieren: een lekker hartige maaltijd vol met proteïne, ijzer en vitaminen! Perfect om vet te verbranden en een strakke buik te kweken.

Stap 5: Pak je stresslevels aan!

Stress manifesteert zich in jouw lichaam als het hormoon cortisol. Van cortisol is aangetoond dat het leidt tot meer buikvet. Probeer dus meer rust te pakken, slaap voldoende, ban stressfactoren uit je leven en ga vooral niet overtrainen! Want ook van dat laatste gaat je lichaam in de stressstand, en dat leidt dus weer tot meer buikvet. En dat wandelen uit punt 3: dat is overigens ook heel erg goed om te ontspannen! Zeker doen dus. Ik hoop dat deze tips je helpen bij het bereiken van je doel: een strakke buik en een sterk en fit lichaam. Succes!

Heb je nog vragen? Laat ze hieronder achter, ik vind het leuk om je te helpen. Wil je naast een gezond lichaam ook werken aan je business? Daar kan ik je goed mee helpen. Als business & performance coach help ik ondernemers met het groeien van hun business en hun mindset. Een keer vrijblijvend kennismaken?

DELEN:

GESCHREVEN DOOR:

John Sportel


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *