3 onmisbare tips voor het werven van nieuwe klanten

Of je nu een startende ondernemer bent die staat te popelen om aan de slag te gaan of een doorgewinterde ondernemer met jarenlange ervaring, jullie kunnen beiden tegen hetzelfde probleem aanlopen: nieuwe klanten blijven uit. In plaats van afwachten tot er iemand bij jou op de deur klopt, kun je het beste zelf de handen uit de mouwen steken om je acquisitie van nieuwe klanten te verbeteren. In deze blog geef ik je 3 onmisbare tips mee die je gelijk in de praktijk toe kunt passen. Als je hier goed en actief mee aan de slag gaat, komen die nieuwe klanten vanzelf jouw kant op!

1. Maak jezelf online zichtbaar

Anno 2021 kom je er niet meer onderuit, online vindbaar zijn voor (nieuwe) klanten is een must. De tijd dat je met een advertentie in het lokale sufferdje of de buurtkrant al je handel binnenfietste, ligt ver achter ons.

Om tegenwoordig potentiële klanten te bereiken moet je online zichtbaar zijn – het liefst op zo veel mogelijk plekken. Maak dus altijd alle voor jou relevante social media accounts aan en gebruik ze actief. Zorg dat je bedrijf en producten in the picture blijven door regelmatig updates te doen op je verschillende kanalen. Zorg dat de teksten wervend en strak zijn en je afbeeldingen scherp en prikkelend. En héél belangrijk: ga de interactie aan met klanten! Vraag ze naar hun meningen en ervaringen. Zo bind je klanten aan je en creëer je een band met ze. Zelf ben ik groot fan van LinkedIn als kanaal om nieuwe klanten te werven. Ik beloof binnenkort een blog te schrijven waarin ik mijn LinkedIn strategieën en geheimen met jullie deel.      

Daarnaast is het voor je website goed om te kijken naar je vindbaarheid in Google. Investeer in SEO (zoekmachine optimalisatie): dit zorgt ervoor dat je website hoger in de resultaten van Google komt en dat betekent meer mensen die kennis maken met je bedrijf en misschien wel overgaan tot een aankoop!

2. Creëer een gunfactor bij nieuwe klanten

Mijn ervaring is dat (potentiële) nieuwe klanten niet alleen kijken naar je product of dienst, maar ook naar de persoon of personen achter het bedrijf. Als er geen wederzijdse klik is of nog belangrijker, geen vertrouwen, dan gaat een klant nooit met jou in zee. Klanten maken vaker dan je denkt beslissingen op gevoel in plaats van puur op werkervaring of expertise.

Het maken van een goede eerste indruk op klanten is daarom superbelangrijk; werk aan je presentatie. Zorg dat je er netjes en verzorgd uitziet en probeer energie en positiviteit uit te stralen. Daarnaast adviseer ik ondernemers altijd om eerlijk te zijn. Natuurlijk mag je jouw dienst of product best ‘verkopen’ aan de klant, maar blijf wel altijd realistisch en eerlijk – ook als je iets niet kan. Op deze manier kweek je vertrouwen en werk je aan een sterke, langdurige klantrelatie.

3.  Kies een duidelijk imago en durf je te onderscheiden

Realiseer je dat de klant bij jou komt met een specifieke wens en daarbij jouw hulp zoekt. Wees dus niet bang om je te onderscheiden: leg focus op wat jouw unieke kwaliteiten zijn. Wat kan jij nu op dit moment voor de klant betekenen? Door dit helder uiteen te zetten en persoonlijk leiderschap te tonen weet de klant precies wat hij aan jou heeft: je creëert een sterke personal brand.

Ondernemers hebben vaak de neiging om een zo groot mogelijk deel van de markt te bedienen, hoe groter de markt hoe meer klanten is de gedachtegang. Maar het is juist mijn ervaring dat het helemaal niet erg is om je te specialiseren. De markt is dan misschien wel kleiner, maar je kunt je nieuwe klanten wel helpen met hun specifieke probleem of wens en ze zijn bereid om jou als specialist goed te betalen voor je product of dienst. Ga dus na wat voor jou de ideale klant is en richt je producten en services op die klant.

Zelf help ik op dagelijkse basis ondernemers aan nieuwe klanten. Ik heb door de jaren heen een groot netwerk opgebouwd en kan je bij veel nieuwe klanten aan tafel zetten. Daarnaast vind ik leuk om bovenstaande tips samen met jou uit te werken tot een concreet plan en daarmee aan de slag te gaan. Interessant? Laten we dan een keer vrijblijvend kennismaken!

Heb je nog vragen of opmerkingen aan de hand van deze blog? Laat ze hieronder achter!

DELEN:

GESCHREVEN DOOR:

John Sportel


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *