Leefstijlprogramma Dr. Healthy – een betere metabole gezondheid

12 weken geleden startte ik met het leefstijlprogramma van Dr. Healthy.

Zoals jullie wellicht weten ben ik een enorme fan van het ‘tweaken’ van bepaalde zaken rondom voeding, slaap, trainen en werken waardoor je je beter voelt en hierdoor beter kan presteren: zowel zakelijk als privé.

Dr. Healthy kwam op mijn pad dankzij een bevriende zakenrelatie, ook business coach en business developer en betrokken bij heel veel interessante start-ups. In die hoedanigheid kwam hij bij ons bedrijf beeproger met de vraag mee te denken over de mogelijkheden van het laten ontwikkelen van een app voor het leefstijlprogramma van Dr. Healthy.

Het doel van het Dr. Healthy leefstijlprogramma is om je metabole gezondheid te verbeteren met een wetenschappelijk onderbouwd programma, gebruik makend van goede voeding en beweging. Allemaal zaken waar ik fan van ben! 

Zonder zelf het leefstijlprogramma te hebben doorlopen, konden wij deze app natuurlijk niet gaan ontwikkelen. Aangezien ik wel achter de kwaliteit wil staan van de producten en/of diensten van onze klanten bij beeproger. Vandaar dat ik mij heb opgeofferd voor het team om als medisch proefkonijn te fungeren 😉 

Het team van Dr. Healthy bestaat uit medisch specialisten, waaronder Dr. Kai Yiu J.A.M. Ho. Op uitnodiging van deze specialist mocht ik aan het leefstijlprogramma beginnen.

Meten (de intake)

Voordat  ik mocht starten met het leefstijlprogramma moest ik een aantal zaken op een intakeformulier aanleveren, waaronder mijn: gewicht, buikomtrek, gewenst streefgewicht en bloeddruk. Met name je buikomtrek is een hele relevante gezondheidsindicator. 

Op het moment van aanleveren was ik niet 100% blij met de status van mijn lijf, om het feit dat ik al een tijdje niet had kunnen trainen. Dit had te maken met een schouderblessure die ik heb opgelopen tijdens het verhuizen en klussen in onze nieuwe woning.

Ik woog te veel, ik was voor mijn doen te dik en ik voelde me hierdoor gewoon niet fijn. Ook werd ik doodongelukkig van het feit dat ik niet kon trainen. Daarom kwam het leefstijlprogramma van Dr. Healthy op dat moment als geroepen, tezamen met de manuele therapie die ik bij Fysio Sportief mocht ondergaan. Lees vooral ook even mijn review daar!

Er kwam  natuurlijk nog eens bij dat we net verhuisd waren en exact een week nadat we zijn verhuisd, kwam er  een heel lief baby dochtertje bij. Alles kwam tegelijk…

Gelukkig ben ik een rasoptimist en ben ik van mening dat je niet moet piepen en ik wist dat ik goed in staat zou zijn om snel weer op gewicht te komen. En ook belangrijk, weer snel op mijn oude niveau qua kracht zou zitten. Ook wetende dat als ik weer zou gaan trainen dat ik mij mentaal weer gelukkiger zou voelen. Ik leef namelijk met de sterke overtuiging dat als je je fysiek goed voelt dat dit mentaal ook invloed heeft en andersom – gezonde geest in een gezond lichaam.

Weten (cijfertjes om bij te houden)

Na het inleveren van het intakeformulier kreeg ik een brief om deze vervolgens bij je eigen huisarts in te leveren met het verzoek tot het doen van een bloedonderzoek. Er wordt gekeken naar een aantal belangrijke waarden om te zien of deze ook verbeteren.
Denk hierbij aan o.a. je cholesterol, ontstekingswaarden en je bloedsuiker.

Bloedwaarden na 1 week Dr. Healthy
Bloedwaarden na 1 week Dr. Healthy

Zelf ben ik ook best een freak als je het hebt over data en cijfertjes, vandaar dat ik het leuk vind om ook heel veel te meten en bij te houden. Ik heb een weegschaal die middels wifi verbonden is zodat ik dagelijks(!) mijn gewicht kan tracken in een app. Helaas gaf de oude Fitbit weegschaal tijdens mijn journey de geest, waardoor ik een nieuwe Withings heb aangeschaft. Het leuke is dat deze net wat meer bijhoudt, alleen vraag ik mij wel af wat de daadwerkelijke betrouwbaarheid is van dit soort metingen, als je het hebt over spiermassa en vetpercentage.

Eten (wat mag en wat niet…)

Veel gezonde vetten! Met name de verhouding omega 3 en omega 6 moet in balans zijn. Daarom eet ik veel (rood) vlees, vis, eieren, vette yoghurt (10%), bepaalde groenten en op het moment dat je op je streefgewicht bent dan mag je ook noten eten.
Dit heet het ketogeen dieet. Tijdens het keto (afgekort) dieet eet je met name veel vet, een beetje eiwitten en zo min mogelijk koolhydraten, waardoor je lichaam zich switcht naar het verbranden van vet voor energie, in plaats van suiker. Je lichaam gaat gewoon vele malen beter op het verbranden van vet. Ik merk direct als mijn lichaam in ketose zit, o.a. aan het beter kunnen nadenken, een betere hartslag in rust en een gezondere (lagere) bloeddruk. Deze laatste waardes meet ik natuurlijk ook, hiervoor gebruik ik een Withings bloeddrukmeter. Uiteraard ook gekoppeld via wifi met de Withting apps.

Niet alleen wat je eet is belangrijk, maar ook wanneer – en natuurlijk de hoeveelheid. Maar met name minder eetmomenten zijn heel belangrijk om gezonder te worden. In mijn geval at ik twee maaltijden per dag. Eeén rond 12.00 uur (eerste maaltijd) en één rond 18.00 mijn tweede maaltijd. Dit heet vasten met tussenpozen. Op z’n Engels ‘intermittent fasting.
Vasten met tussenpozen is o.a. handig waardoor je langer in je vetverbranding zit en je suikerspiegel blijft hierdoor laag. Dit houdt ik uiteraard ook bij middels een Keto-Mojo  bloedsuiker/ketonen meter. Mijn dagelijkse vastenperiode komt hierdoor op zo’n 18 uur. In deze periode van niet eten, drink je water, thee en zwarte koffie.

Langdurig vasten

Tijdens de afgelopen drie maanden heb ik ook een tweetal langdurige periodes niet gegeten. Om precies te zijn bijna drie dagen. Mijn record ligt nu op 68 uur niet eten. Enkel water, zout en koffie.

Er zijn meerdere reden om een aantal dagen niet te eten. Met name ook weer voor gezondheidsredenen. Na een bepaald aantal uren niet eten, gaat je lichaam oude cellen opruimen die ook volgens studies gelinkt worden met Alzheimer.
Tevens moet ik bekennen dat je mentale gesteldheid, je focus en concentratie soms door het dak heen gaan! Echt heel interessant om mee te maken. Op een bepaald moment dat gaat je groeihormoon ook ongeveer maal 5, ten opzichte van het moment dat je startte. Dit is met name leuk als je regelmatig naar de sportschool gaat!
Ja, ook tijdens het vasten heb ik gewoon doorgetraind! Omdat je lichaam zo gewend is om vet te verbranden voor energie is dit geen enkel probleem.

Leefstijlprogramma na 12 weken; het resultaat…

Je merkt wel dat ik heel enthousiast ben en de cijfers liegen niet. Ik ben gestart met een gewicht van 88,7 kilo – te dik voor mijn doen, ik was niet gelukkig en was veel spiermassa verloren.

Mijn gewicht as we speak is 81 kilo!  Dit resultaat behalen in 12 weken is gewoon heel realistisch te noemen. Sterker nog, als ik heel braaf was geweest en elke dag had gegeten zoals door Dr. Healthy  voorgeschreven, dan was ik nog meer gewicht verloren. Idealiter wil je ongeveer een 0,5 kilo per week afvallen. 

Wat ook belangrijk is om te noemen dat je weegschaal niet de beste graadmeter is. Dit is namelijk je eigen brein en je spiegel. Laatstgenoemde vertelt mij namelijk ook dat ik absoluut dunner ben geworden, maar ook dat ik een groot deel van mijn spiermassa weer terug heb, nadat ik twee maanden niet heb kunnen trainen. Met andere woorden je bent aangekomen in spiermassa, je hebt ongezond vet verloren en je voelt ook nog veel beter. Met name dit laatste aspect is voor mij het allerbelangrijkst! Natuurlijk wil ik lichamelijk fit zijn en er goed uit zien, zoals velen, maar hoe je je voelt in je bovenkamer en hierdoor superscherp functioneert, is voor mij key!

Tot slot

Al met al ben ik heel erg blij met het resultaat en de fijne begeleiding vanuit Dr. Healthy. Je kan met alle vragen bij ze terecht en ik heb een aantal mensen nu ook al geënthousiasmeerd om het programma te gaan volgen. Ondertussen heb ik ook al meerdere succesverhalen van dichtbij meegemaakt. Denk aan bijvoorbeeld een betere stoelgang, geen migraine meer, substantieel gewichtsverlies, enzovoorts.

Zelf ook aan de slag met je performance?


Ook nieuwsgierig geworden? Neem eens kijkje bij Dr. Healthy!

Heb je nog vragen? Laat ze hieronder achter, ik vind het leuk om je te helpen.
Wil je naast je gezondheid ook werken aan je business? Daar kan ik je goed mee helpen. Als business & performance coach help ik ondernemers met het groeien van hun business en hun mindset. Een keer vrijblijvend kennismaken?

Eén antwoord op “Leefstijlprogramma Dr. Healthy – een betere metabole gezondheid”

  1. Tof artikel! Zelf ook altijd aan het experimenteren met bepaalde voedingsschema’s, vasten en verschillende vormen van trainen. Dr. Healthy klinkt interessant. Leefstijl programma’s die rechtstreeks van een specialist op dit gebied komt. Thanks voor het delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *