Hoe krijg je meer reviews – en hoe laat je ze in je voordeel werken?

Hoe krijg je meer reviews – en hoe laat je ze in je voordeel werken?

Met de komst van het internet zijn reviews (recensies, testimonials) erg belangrijk geworden voor bedrijven. Onderzoek wijst uit dat 50% van de consumenten eerder een aankoop maakt gebaseerd op reviews van andere klanten dan door aanbevelingen van een expert. En zo’n 70% van de mensen leest altijd eerst klantreviews voordat ze overgaan tot een aankoop! Daarnaast genereren online reviews meer traffic en leads. Wist je bijvoorbeeld dat het hebben van veel positieve reviews goed is voor de SEO-score (positie in Google) van je website? De tijd dat we als ondernemer online reviews links konden laten liggen is dus voorbij. Daarom geef ik jou hier 5 tips mee hoe je meer reviews krijgt en hoe je ze in je voordeel laat werken.   

1. Zorg dat reviews achterlaten gemakkelijk is voor klanten

Maak het makkelijk en toegankelijk voor klanten om een review te geven. Zet de mogelijkheid tot reviews geven en lezen dus duidelijk zichtbaar op je website: zorg dat er een call-to-action is. Zorg ook dat je één centraal platform hebt waar klanten je reviews op kunnen terugvinden. Een top-tip: stuur klanten na een aankoop of samenwerking een follow-up mailtje met een verzoek of ze hun ervaringen willen delen over jouw product of dienst.  

En je kan niet alleen van klanten reviews vragen, maar ook van andere bevriende bedrijven: doe aan ‘reviews-uitwisselen’. Jij laat dan als bedrijf een review achter over een ander bedrijf en zij doen dat weer bij jou. LinkedIn is hier een goed platform voor. Zo creëer je bij consumenten het gevoel van deskundigheid: andere bedrijven zijn positief over jouw producten en diensten!

2. Zorg dat je review-systeem compleet en functioneel is

Zorg dat mensen niet alleen sterren of een cijfer kunnen achterlaten, maar ook een tekst. Een review met verklarende tekst wekt meer het gevoel van betrouwbaarheid bij consumenten dan alleen sterren of cijfers. Over het algemeen geldt; hoe gedetailleerder de review, hoe positiever de invloed voor jou als bedrijf. Zorg daarnaast dat er een substantieel aantal reviews zichtbaar is voor de consument. Minstens 5 en zo’n max. 20 reviews per product of dienst is het meest behapbaar voor de consument om de beslissing te maken om tot een aankoop over te gaan. Als laatst is het belangrijk om de kans op nep-reviews te verkleinen. Nep-recensies tasten namelijk het vertrouwen van de klant aan. Trustpilot is een voorbeeld van een goed onafhankelijk platform dat je als bedrijf in kan zetten om veilig meer reviews binnen te slepen.

3. Zorg dat je klanten tevreden zijn

Wist je dat de belangrijkste redenen voor een klant om een online review te schrijven niet is dat ze willen klagen, maar juist om tevredenheid te tonen en andere klanten te adviseren? Zorg dus dat de producten en diensten die je aanbiedt van de hoogste kwaliteit zijn, dat de beschrijving bij je producten en diensten klopt en dat je klantenservice tiptop is. Zo kunnen klanten niets anders dan lovend over jou zijn. Het kan ook goed werken om klanten een beloning aan te bieden voor hun review, een kortingscode bijvoorbeeld. Zo loont het extra voor klanten om een review achter te laten.

4. Laat neutrale of negatievere reviews staan

Mocht je een negatieve review krijgen, is de neiging misschien snel om deze weg te halen of te verdoezelen. Maar ga je reviews niet censureren! Consumenten zijn nuchter: tijdens het maken van aankopen zijn zij zich er bewust van dat er ook negatieve aspecten aan jouw product of dienst kunnen zitten. Consumenten zien daarom reviews waar zowel negatieve als positieve aspecten van het product worden vermeld als het meest betrouwbaar: ze zullen dus eerder overgaan tot een aankoop. Verouderde reviews zijn daarentegen wel goed om te verwijderen. Als een review ouder is dan 3 jaar zien klanten hem namelijk vaak niet meer als representatief.

5. Ga de interactie met klanten aan

Onderzoek wijst uit dat 44% van de consumenten graag een reactie wil op zijn of haar review. Door te reageren voelt de klant zich gehoord en gezien: het creëert een vertrouwensband en verhoogt de reputatie van jouw bedrijf. Zo gaan klanten misschien wel over tot een volgende aankoop! Schroom dus niet om klanten om feedback te vragen: zo kan je je producten of diensten juist verbeteren. Bovendien kan je erg negatieve reviews omzetten in een positieve review als je het gesprek met de klant aangaat en nog beter: het probleem van de klant gelijk oplost. Dit is een win-winsituatie!

Dit waren mijn tips voor jou om meer reviews binnen te halen en ze in je voordeel te laten werken. Wil je meer ondersteuning en persoonlijker advies om je business te laten groeien? Neem gerust contact met mij op om een keer vrijblijvend kennis te maken. Heb je nog vragen? Laat ze dan hieronder achter.

DELEN:

GESCHREVEN DOOR:

John Sportel


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *