Het combineren van verschillende ondernemingen – hoe doe je dat op een slimme manier?

Veel ondernemers hebben hun handen vol aan het runnen van één onderneming. Toch zijn er ook ondernemers die er juist voor kiezen om meerdere bedrijven te combineren. Maar is dat wel te doen? Hoe verdeel je je focus, hoe richt je een goede planning in en bestaat er eigenlijk een maximum aan het aantal bedrijven dat iemand kan runnen? Zeer relevante zaken die ik deze blog graag eens met je doorneem.

Ik doe dit graag aan de hand van praktische tips en mijn persoonlijke ervaringen. Ik run namelijk zelf al enige tijd twee, en zelfs een tijdje drie, bedrijven naast elkaar. Naast mijn coaching ben ik namelijk mede-eigenaar van beeproger: een partij die maatwerk software ontwikkelt voor klanten.

Je focus verdelen

Om gelijk maar met een lastig punt te beginnen: hoe verdeel je je focus tussen beide bedrijven? Ik denk zelf dat het belangrijk is om je mindset te kunnen switchen. Zo zijn de gesprekken die ik als coach voer heel anders dan de gesprekken die ik met klanten van beeproger heb. Terwijl ik in mijn coaching juist heel erg het ‘persoonlijke’ opzoek, zit ik bij beeproger op een veel commerciëlere stoel en behartig ik natuurlijk ook de belangen van de gehele organisatie. Ik denk dat het belangrijk is, welke pet je ook ophebt, om dicht bij jezelf te blijven. Je rol binnen je verschillende ondernemingen kan dan misschien anders zijn, maar je persoonlijkheid kun je toch niet veranderen – hoe hard je het ook probeert.

Laat verschillende ondernemingen elkaar versterken

Een angst van veel mensen die meerdere ondernemingen hebben, is dat ze elkaar in de weg gaan staan. Ondanks dat het runnen van twee of meerdere ondernemingen echt niet altijd gemakkelijk is, geloof ik niet dat ze elkaar in de weg hoeven staan. Sterker nog, ze kunnen elkaar juist ook versterken. Zo merk ik zelf dat ik regelmatig klanten die ik help met coaching in contact breng met mensen die ik ken uit mijn netwerk van beeproger, maar ook andersom breng ik mensen vanuit mijn coaching in contact met beeproger. Ik ben hier niet actief naar op zoek, maar omdat je toch vanuit één netwerk werkt, ontstaat dit soms gewoon.

Ook vind ik het mooi en waardevol om te ervaren dat alle kennis die ik opdoe als coach en alle verhalen die ik hoor van ondernemers, mij ook weer helpen in mijn functie binnen beeproger. En dit werkt omgekeerd ook weer hetzelfde: de kennis die ik opgedaan heb als mede-eigenaar van een organisatie, zet ik ook in om mijn coachingsklanten verder te helpen. Ik vind juist die wisselwerking heel fijn en leerzaam.

Structuur aanbrengen

Mensen die mij kennen vanuit de coaching weten dat ik nogal kan hameren op het maken van een goede en strakke planning. Ik ben er namelijk van overtuigd dat structuur en planning de basis ingrediënten zijn om een doel te bereiken. Natuurlijk lopen mijn agenda’s ook weleens door elkaar heen, maar over het algemeen probeer ik beide activiteiten zo gescheiden mogelijk te houden. Zo gebruik ik bijvoorbeeld niet één e-mail inbox voor al mijn mails, maar hou ik ze bewust gescheiden. Ook in mijn planning en to do’s label ik altijd heel duidelijk bij welke onderneming welke taak hoort. Zo behoud ik altijd het overzicht en lopen de zaken zo min mogelijk door elkaar. 

Stel realistische doelen

Een fout die ik ondernemers met twee of meer ondernemingen regelmatig zie maken, is dat ze veel te ambitieuze doelen stellen. Ze proberen twee fulltime ondernemingen tegelijkertijd te runnen. Op korte termijn lukt dit vaak nog wel, maar op lange termijn is dat niet vol te houden en ontbreekt de tijd om de batterij weer op te laden. Stel daarom liever realistische doelen en heb er vrede mee dat dingen soms even wat langer duren – dat hoort nu eenmaal bij het hebben van meerdere ondernemingen. Probeer iedere maand of kwartaal een aantal doelen op te schrijven en koppel daar ook een tijdsplanning/urenoverzicht aan. Zo hou je het overzicht en krijg je een goed beeld of je doelstellingen realistisch zijn. 

Bestaat er een maximum aan het aantal bedrijven dat je kunt combineren?

Dat vind ik een lastige vraag! Ik denk dat het grotendeels afhangt van je rol binnen een bedrijf. Je hebt bijvoorbeeld ondernemers die een aandeel hebben binnen een bedrijf of organisatie, af en toe op de koffie komen, maar verder geen actieve rol binnen het bedrijf vervullen. Voor mijzelf geldt dat ik in beide ondernemingen wel een actieve rol heb. Binnen beeproger ben ik verantwoordelijk voor het salesteam en heb ik nog bijna dagelijks contact met klanten en als coach vervul ik vanzelfsprekend ook een actieve, begeleidende rol.

Maar soms is het wel goed om keuzes te maken en eerlijk tegen jezelf te zijn. Zo had ik kortgeleden nog een derde onderneming: een marketingbureau. Ik merkte dat deze onderneming niet de aandacht kreeg van mij die het verdiende en daar baalde ik soms best van, met name omdat ik zag dat het veel potentie had om door te groeien. Inmiddels hebben we die onderneming succesvol kunnen verkopen en er op die manier iemand anders blij mee kunnen maken. Dat geeft mij een goed gevoel en ook de rust om mij volledig te focussen op de twee ondernemingen die ik nu nog heb.

Heb je nog vragen, opmerkingen of wil je zelf je ervaring met meerdere ondernemingen delen? Laat het hieronder achter, ik ben heel benieuwd! Heb je zelf twee ondernemingen of ben je dat van plan en denk je wel wat hulp te kunnen gebruiken? Ik wissel graag een keer gedachten uit onder het genot van een kop koffie. Lijkt je dat wat? Klik dan hier om een vrijblijvend kennismakingsgesprek in te plannen.

DELEN:

GESCHREVEN DOOR:

John Sportel


Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *